Forum
| LEVA BILLIGT :: Forum :: Så lever jag billigt :: Husdjur |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
| Höns | ||
| Gå till sidan 1 [2] | |
|
Moderatorer: webbmaster, Jojje
|
| Författare | Post | ||
| Himself |
| ||
![]() Registrerad medlem #23 Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12Här bor jag: Skattungbyn, Orsa inlägg: 451 | Var på studiebesök i en äggfabrik för rätt många år sedan nu, men redan då var det nästan ingen som "plockar och packar", utan nästan allt sådant var mekaniserat och/eller automatiserat. Troligen kommer dessa löjligt billiga ägg från samma hönseri som de dyrare och större men under ett annat namn. Alla hönor kan ju inte värpa perfekta stora ägg alltid och ända från början. De mindre sorteras väl ut och skickas till bla. ÖB i stora rationella flak. Det jag minns tydligt var hur förmannen där hade olika kurvor på hur mycket mat de olika besättningarna fick jämfört med hur mycket de producerade. När besättningen hade blivit äldre och produktionen gått ner en viss del sattes ett kraftigare men dyrare foder in och produktionen gick upp igen. När den sedan åter fallit till en viss undre nivå, så slaktades hela besättningen och nya höns köptes in, efter sanering av burarna. (Burar var tillåtna på den tiden.) Allt var mycket kallt, ekonomiskt och ganska opersonligt, men så var det visst 20.000 (?? osäker!! Kan ha fel!) i varje besättning och jag vill minnas att det var tre eller fyra besättningar på var sin våning i en jättelik lada. [ Redigerat fre dec 04 2009, 03:21 ] ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • Grabben med Sanslös utsikt! | ||
| Tillbaka till toppen | | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Huga... låter ju väldans opersonligt det där, men det är helt säkert riktigt. Har sett på TV från äggfabriker, och där är det inte särskilt mycket kontakt med hönsen... Men om man ser krasst på hela matproduktionen i världen... i VÄSTvärlden vågar jag nog påstå, så har den personliga kontakten försvunnit mellan djur och skötare. Hos många, (inte alla) mjölkbönder har t o m begreppet KO försvunnit ur deras bokföring. "Produktionsenhet" kallas kossan Rosa nuförtiden, och hon har egentligen inte större värde, än att den dagen hennes nummer visar på lägre produktion, då raderas hon bara ur systemet. Känner till en bonde som har uppemot 600 (sexhundra) kor... eehh.. produktionsenheter, och han har robotar som mjölkar, utfodrar och håller ordning på djuren. Visst, man kan inte vara personlig med sina djur då det handlar om den här mängden, men jag TROR iaf, att det var ROLIGARE förr för lantbrukarna, på den tiden när dom fortfarande var BÖNDER alltså. Nåt säger mig, att begreppet "bondförnuft" snart bara är ett begrepp utan vidare innebörd... Det som i min svarta framtidsbild kommer att få NY innebörd är rubrikerna som då kommer att skrika ut: "VIRUSSMITTAD GÅRD ISOLERAD", avser att gårdens DATOR fått virus, och därmed isolerat den från verkligheten. "Hur sjutton ska jag NU få in äggen, när datorn kraschat?" Hujeda mig, så OT jag hamnade... Men för att avsluta lite mer on topic: Dom ägg som hönserierna sorterar ut som för stora eller för små, smutsiga, blodiga, deformerade osv, dom sorteras som "industriägg", och hamnar hos bagerier och matfabriker som gör äggpulver av dom... eller blandar i köttfärsen eller nåt annat halvfabrikat. Visst finns risken att en del av dessa industriägg hamnar ute på marknaden igen, fortfarande som ägg då menar jag, och jag finner det inte allt för otroligt att kedjor som Ö o B och liknande får ta dom... men å andra sidan: Har nån sett ursprungslandet för dessa lågprisägg? [ Redigerat tor nov 12 2009, 10:25 ] MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Himself |
| ||
![]() Registrerad medlem #23 Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12Här bor jag: Skattungbyn, Orsa inlägg: 451 | JA!!!! Definitivt JA!!! Jag köper inte utländska ägg! Inte bara för salmonellarisken, utan för att jag inte gillar transporter. (...lite lustigt, kanske, jag som är gammal f.d. bussförare... )Oftast (inte alltid) hittar jag till och med en märkning som gör det möjligt att spåra från vilken gård äggen kommer. Jag håller med dig. Det där med "sunt bondförnuft". Jag tänker mig om några år ungefär: "Mamma! Vad menas med sunt bondförnuft?" "Jo det, lilla vän, är när Sune bonar sina golv förnuftigt...!" Visst kan man rynka på näsan åt "industriägg" om man vill vara fisförnäm, men nog är det väl bättre att det blir något användbart av dom, än att det blir som i filmen "Ägget Är Löst", där äggen användes till att göra en speciellt mjuk "plast" som skulle användas till en liten grej att klia sig i [censurerat] med, utan att gräva med fingrarna! Har ni inte sett filmen - SE DEN!!! [ Redigerat fre dec 04 2009, 03:20 ] ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • Grabben med Sanslös utsikt! | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Jag satt idag och gjorde en snabb sammanställning över mina ägg, höns, och kostnader... Hittills har mina ägg kostat, allt inräknat, så som hönsen, nät, foderautomater, lite byggande, foder och lite annat smått o gott... (Här borde jag egentligen haft en trumvirvel... eller åtminstone fått be om största möjliga tysssstnad...) för mina ägg har hittills kostat närmare 100 SEK stycket! (ett hundra kronor) Men med tiden, när antalet ägg ökat, och på så sätt sjunkit en hel del i pris, så VILL jag iaf tro att jag har bra ägg... Men jag försöker ändå ha en balanserad syn på industriägg och köpeägg. Står f ö en ask såna i min kyl idag, eftersom mina hönor tillfälligt bjuder på äggstanning under en period. SNART.... börjar dom värpa igen... tror jag. MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Himself |
| ||
![]() Registrerad medlem #23 Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12Här bor jag: Skattungbyn, Orsa inlägg: 451 | Ja, hur var det man sa förr, utan elbelysning...? Det var nån gång efter fastetiden, närmare påsk, som hönorna kom igång med värpandet - visst var det så traditionen med ägg till påsk uppstod... [ Redigerat fre dec 04 2009, 03:20 ] ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • Grabben med Sanslös utsikt! | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | *muttrar lite* Till PÅSK?? Nee... det kan det väl inte... VILL inte att det ska vara så.... ju... inte ända till PÅSK i vart fall... Men med belysningen så är det nog så, att hönornas hormoner TROR att det snart är påsk igen. *sätter påskris hos hönsen, snabbar på värpandet* [ Redigerat fre nov 27 2009, 12:48 ] MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Tänk... Det räckte med att bara tänka tanke på påskris, så satte hönsen igån med att värpa som små stollar!! Har samlat in hela 13 ägg den senaste veckan, alla från förstagångsvärpare. Eller... kommer påsken OVANLIGT tidigt i år? SENT kanske? MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Himself |
| ||
![]() Registrerad medlem #23 Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12Här bor jag: Skattungbyn, Orsa inlägg: 451 | Du kanske hellre ska gå till en optiker...? Du kanske ser dubbelt...! Så att det blir en andra påsk i år... ...eller är det nästa år redan? ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • Grabben med Sanslös utsikt! | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Njaee... tänkte att NÄSTA års påsk kommer VÄLDANS tidigt... [ Redigerat mån dec 07 2009, 10:27 ] MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Man ska inte klaga... så som jag gjorde över att hönsen inte värper. Kylskåpet närapå BÅGNAR av ägg. Ljusbruna, gröna, tegelröda... ägg överallt! Får nog sätta upp en skylt vid vägen, ÄGG TILL SALU. Problemet är ju bara då, att den här vägen, den är inte så hårt trafikerad... kanske åtta bilar om dagen, och då är det SAMMA bilar som åker fram och tillbaka... så egentligen är det då fyra stycken. Verkar nästan som om byborna är äggallergiker dessutom, eftersom mitt erbjudande om ägg inte skapat nån rusning här... men bättre tider stundar. Snart är det påsk, och DÅ om inte annars... MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Gå till sidan 1 [2] | |