Forum

LEVA BILLIGT :: Forum :: Så lever jag billigt :: Maten

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Mat för miljoner kastas varje dag.
Gå till sidan  1 [2]
Moderatorer: webbmaster, Jojje
Författare Post
Himself
ons dec 30 2009, 08:32

Registrerad medlem #23
Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12
Här bor jag: Skattungbyn, Orsa
Jo, du säger visst att det skulle vara en tillbakagång - eller snarare att jag skulle ha inlett min resa "tillbaka till 1800 talet".
Jag tycker ofta att min morbrors gamla beprövade uttryck "Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg" stämmer på hur vi agerar.

Ofta fastnar vi i den rent tekniska utvecklingen och glömmer att det finns en allt överordnad ordning som i grunden styrs av Moder Natur, men den glömmer vi gärna bort eftersom det innebär att man inte kan förverkliga The American Dream och bli stormrik på nolltid.

Rik på vad då?

Blir man lyckligare för att man har Värsta Bilen och Senaste Super-Duper-Plattaste TV:n eller de flottaste kläderna?
När det gäller kläder upprepar jag mig nu, då jag säger att mina kläder ska uppfylla följande tre kriterier:
•De ska hålla.
•De ska passa.
•De MÅSTE inte se förjäkliga ut!

~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ •
Grabben med Sanslös utsikt!
Tillbaka till toppen
Luffsen
tor dec 31 2009, 02:14

Registrerad medlem #257
Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48
Här bor jag: Härnösand
Eeh... ja..jo... det stämmer att det ÄR jag som säger det där om tillbaka till 1800 talet... men det betyder inte att det är MIN åsikt, utan bara den reaktion jag fått från omgivningen på mitt prat om att sänka krav och förväntningar.

Utvecklingen HAR förresten tagit ett steg bakåt i en sak: Bilåkandet. Vi åker inte lika mycket bil nuförtiden sägs det, men det har nog mest sin anledning i att bensinen kostar rätt mycket.

Kläder ja... för min del så räcker det långt med att dom är praktiska och fyller den funktion jag vill uppnå med dom. Varma om det är kallt ute, massor av fickor om jag är ute o jobbar på gården, och om dom ser fina ut så är det ingen nackdel heller.
Vad det sen är för märke på dom, det är oftast av underordnad betydelse. Fjällräven gjorde bra kläder vill jag minnas, men hur dom är nuförtiden vet jag inte. Räknar man i användartid, så var i vart fall deras jackor från 80 talet ett klart bra köp.

Rikast är nog den person som kan känna att den är nöjd med tillvaron. Pengar är bra att ha, men det finns andra saker som ger livskvalitet.

Förresten vet jag säkert, att programmen på TV blir inte ett dugg bättre i en stor dyr platt tv heller. Skiten blir bara lite tydligare.

Men... jag tittar inte så mycket på TV så jag ska kanske inte säga mer om den saken...

MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D
Tillbaka till toppen
Ankipanki
tor dec 31 2009, 12:02

Registrerad medlem #307
Registrerad: ons dec 30 2009, 09:58
Här bor jag: Västra Frölunda Göteborg
Ja nog kastar man alltid, köper ofta produkter med kort datum mjölk och mejeri produkkter håller bra vintertid har jag märkt ,och man kan kanske samma dag göra en sats risgynsgröt? eller röd mjölk och göra yoggi.
Läste i tidningen Grus och Guld om personer som gjort det till en livsstil att vittja containers utanför affärer kvällstid och det mesta som är paketerat går ju att äta.
Vissa handlare har tyvärr börjat sätta lås på sina containers, när vi bodde i billdal utanför Göteborg så fanns där en familj som levde oerhört alternativt de gick ofta till den lilla trevliga ica som fanns där och hämtade bananer och ej dagsfärskt bröd i deras container med ägarens tillåtelse.
Kaffe pkt. med utegången datum håller minst tre år efter datum oöppnat så det går att köpa endel om man ramlar på kort datum i affären, och även torrvaror bönor linser osv. om man förvarar rätt och tättslutande.
Tyvärr strejkar min kropp så jag tror inte jag klarar container livsstilen nu, jag håller mig till kort datum på vissa varor. Det här med bäst före datum är ju relativt nytt förr lukta man sig fram eller kollade när det var tillverkat och försökte ha huvudet på skaft ofta nästan jämt funkade det.
Men storskaligheten gör ju ibland så man inte känner handlaren och det kan vara svårare att affären gör upp med en, men för det mesta funkar det har jag märkt när något blir fel de flesta handlare ska ju överleva.
Ha det bra och lycka till alla ni som törs prova container
livet med olika produkter lev väl!

ankipanki
Tillbaka till toppen
tanteva
ons maj 12 2010, 10:24

Registrerad medlem #178
Registrerad: tor okt 16 2008, 09:39
Här bor jag: Orsa
Apropå mat på macken: Hade besök av en vän från Amerika för några år sen och han förfasades över att mackerna i Sverige sålde mat. Hade liksom aldrig tänkt på det så, men visst är det väl lite äckligt att maten ligger där i bensinångorna? Sen dess handlar jag bara undantagsvis mat på macker

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Eva, Orsa
Tillbaka till toppen
Gå till sidan  1 [2]  

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF