Forum

LEVA BILLIGT :: Forum :: Så lever jag billigt :: Maten

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Hemgjord grönsaksfond, någon som har ett bra recept?
Gå till sidan  1 [2]
Moderatorer: webbmaster, Jojje
Författare Post
asasto
ons dec 30 2009, 09:15

Registrerad medlem #209
Registrerad: fre jan 02 2009, 01:16
Här bor jag: Mälardalen
Ett par blad libbsticka hjälper til att få buljongen att bli lite mera i smak åt köpebuljongen tycker jag.

Åsa i Mälardalen
Tillbaka till toppen
Ankipanki
ons dec 30 2009, 02:43

Registrerad medlem #307
Registrerad: ons dec 30 2009, 09:58
Här bor jag: Västra Frölunda Göteborg
Kom att tänka på ett roligt och diffust recept "allt i en kastrull" tydligen mest morötter i kastrullen men var och en gör ju som den vill--ingredienser enligt receptet kanske något som kan användas av någon därute--morötter ca.10st.5st.potatis. 1 äpple. selleri efter smak. buljong.efter smak och tycke,skär allt i bitar koka upp sänk värmen och låt allt ni efter smak lagt i kastrullen koka i ca. 45 min. ganska användbart det går att lägga till och dra ifrån efter vad man har i skåpen,en bit falukorv vid sidan av och lyckan är gjord!

ankipanki
Tillbaka till toppen
Himself
ons dec 30 2009, 08:14

Registrerad medlem #23
Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12
Här bor jag: Skattungbyn, Orsa
Kokar man i ugnen, tex i vedspisens ugn, kan man slänga in falukorven vid sidan om efter halva tiden eller så. Då får man en jättegod ugnsbakad falukorv, kanske med en eller annan lökskiva i snitt tvärs korven.

~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ •
Grabben med Sanslös utsikt!
Tillbaka till toppen
tanteva
ons maj 12 2010, 11:43

Registrerad medlem #178
Registrerad: tor okt 16 2008, 09:39
Här bor jag: Orsa
Ok, jag erkänner - jag har inte varit inne på forumet på länge o nu sitter jag här och gräver upp gamla trådar

Eftersom jag är kokbokssamlare i allmänhet och älskare av gamla kokböcker i synnerhet så har jag en del. Här är recept på buljong ur "Ellen Askers Vegetariska Kokbok" anno 1912:

Buljong, klar
3 morötter, 6 stora selleri, 6 dito purjo, 3 dito palsternackor, 2 dl murklor, 1 medelstor rödbeta och, om man har, 1 liter färska eller torkade ärtbaljor, rensas och sköljas väl: påsättes därefter att koka med 4 liter kallt vatten. Soppan får koka sakta 4 à 5 timmar; uppsilas, saltas, och om man vill tillsättes lite japansk soja för att åstadkomma vackrare färg. Serveras med rispastejer eller äggpastejer.

Buljong, klar med rötter
I 3 l. vatten läggas 4 stora selleri, 4 dito purjo, 2 dl murklor, 2 morötter, 2 palsternackor, 1 liten bundt persilja, 2 små rödbetor att koka sakta i 3 à 4 timmar. Rötterna upptagas då de är kokta. I en särskild panna kokas fint skurna morötter, palsternackor, ärter, i klyftor skuren blomkål- och spenatblad, tillsammans 1 ½ liter. Detta hälles i soppskålen och buljongen slås därpå. Salt och japansk soja tillsättes efter smak.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Eva, Orsa
Tillbaka till toppen
Gå till sidan  1 [2]  

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF